Borough Market

I fredags tog vi oss en långpromenad till Borough Market för att käka lunch. Borough Marken är en superstor matmarknad med olika stånd som säljer lite allt möjligt - ost, bröd, kött, frukt och kakor osv osv samt lunchmat. Vi åt en wrap med anka i plommonsås som var hur god som helst och till efterrätt köpte vi tydligen nåt typiskt tyskt, typ en sockerkaka i två lager med fluffig vaniljgrädde emellan och mandelflagor på toppen. Såååå himla gott och jag mådde lite halvilla efteråt för bitarna var gigantiska.

Blå himmel blev vi bjudna på. Länge sedan sist. Och det blommade påskliljor i parken.

Marknaden med all mat och allt folk. Och kantareller!

Ännu en månad!

Sitter på Starbucks och dricker Vanilla Rooibos som är bästa teet. Var så lugnt på jobbet idag att två av fyra servitörer fick sluta tidigare. Resulterade i att jag och Iris fick ta oss an en nästan full restaurang i slutet av våra pass då folk strömmade in för att äta middag. Iris muttrade "This is ridiculous" varje gång hon passerade mig för att vi inte kunde servera folk ordentligt utan praktiskt taget fick kasta maten på bordet och springa därifrån. Jag höll med rätt så mycket, löjligt var precis vad det var.

Faktiskt alltid lika kul att se kändisar.

Igårkväll åt Stephen Moyer (aka Bill Compton i True Blood) middag på restaurangen jag och Elina jobbar på!! Elina sa nån gång under kvällen "kolla bord två"; först fattade jag inte varför men sen när jag kollade dit igen fick jag typ en liten chock, alltså åh. Så himla kul att se nån känd person från en serie man själv sett på och inte bara nån random kändis. Elina fick tillochmed ha ett samtal med honom; "Diet Coke", "Thank you" lär det ha gått, haha! Nej men alltså, det är sånt här som är fördelarna med att jobba i centrala London. Det gjorde min kväll lite gladare iallafall, mitt i världens drygaste dubbelpass.

Comedy Café

I onsdagskväll spontantog jag och Sofie bussen till Shoreditch för att gå på Comedy Café och se på stand-up komiker. Gratis inträde och allt. Vi råkade dock hoppa av bussen lite för tidigt och fick springa som galningar för att hinna i tid, men det var det värt för kul vad det ändå.

Utflykt på taket

Tisdagkväll efter jobbet ensam hemma och jag får ett sms från roomiesarna: "Fika på Primrose Hill ikväll?". "Självklart" svarar jag. De kommer hem med fika, vi klär på oss redigt för att inte frysa när vi ska sitta still där på kullen och vi ska precis dra när vi upptäcker att: alla cafén som säljer varm dryck av något slag runtom Primrose Hill redan har stängt. Så vi slopar iden med Primerose Hill eftersom fika utonhus på kvällen utan något varmt inte känns så lockande. Istället kokar vi te, tar med oss fikat och alla ljus vi har och går upp vårt fina tak med utsikt över Hyde Park. Hur mysigt som helst.

Manchester The Movie

Tagit mig tiden att sätta ihop alla små filmklipp från besöket i Manchester. Varning för typ illamående då kameran inte är särskillt still alls //kameramannen.

Valentine's Day och Hemmafest

Alla hjärtans-dag spenderades på jobbet med Elina, serverandes olika sorters pastor till alla kärlekspar. Mot tolvsnåret slutade vi äntligen och tog varsin cola och pizza till Valentine's middag.

Lördagkväll var vi inbjudna på hemmafest hos en bekant i Kentish Town, norra London. Vi började kvällen med att äta pizza som jag och Elina tagit hem från jobbet innan vi brände popcorn till snacks. Festen var kul med bara bra musik och massa trevligt folk att prata med och vi lyssnade på The Smiths och Bob Dylan i ett av de finaste rummen där väggarna var täckta av affischer med bara coola band och människor som de två redan nämnda, Amy Winehouse, Audry Hepburn, The Cure, filmen Jaws osv osv...

IKEA

I onsdags tog vi tuben till Neasden och besökte Ikea för tredje gången. Vi inhandlade lite av varje såsom nya glas, påsklämmare(livet blir så mycket enklare med påsklämmare alltså), och knäckebröd. Det regnade som sjuttsingen och vi virade in oss i våra sjalar för att inte bli så blöta.

Och för att komma till och från Ikea måste man krypa genom det här hålet i staketet som man kan fastna i om man har en gigantisk blå Ikea-kasse på axeln.

Jag och Sofie köpte ett litet nattygsbord att dela på som vi byggde ihop direkt då vi kom hem. Båda lika glada över lukten av trä som infann sig.

Elina satte ihop en video från Ikeaäventyret. Låtvalet påverkades kanske lite av mig. Men bara lite.

Glad alla hjärtans dag!

Började dagen med svenskt fil <3
Kram på er!

Längtar till vårsolen just nu.

Känns lite som att man hoppat några decennier tillbaka i tiden när man försöker lyssna på vinter-OS på radion till frukosten. Hemma från jobbet för att ha varit sjuk, oväder utomhus och internet svajar, finns inte så mycket att göra dagar som denna så vi bakar en plåt mockarutor för att vi inte bakat på länge. Tydligen är det mer allvarligt oväder här än vad jag vetat om med översvämningar och sånt i sydvästra England och vi får hoppas på att Themsen inte svämmar över i London. Oh well, vi lär väl se närmare Alla Hjärtans.
(Tre dagar senare: Förminskar bilden för att den var så hiskeligt stor).

Liverpool

Onsdagkväll och vi anländer i Liverpool sent på kvällen. Vi promenerar längs tysta, tomma gator i den mindre, något skabbigare Manchesterliknande staden till vandrarhemmet; HattersHostles även denna gång.

Dagen därpå och vi tar utsiktsbilder på staden från vårt fönster. Någon sa nån gång att Liverpool är som Manchester för tio år sedan. Tycker beskrivningen passar bra.

Vi går ner till hamnen och kollar på havet. Vackert, men inte alls på samma sätt som Brightons havsband. Upptäcker att även Liverpool har ett pariserhjul. Vad är grejen med pariserhjul i detta land..?

Liverpool som är hemstaden till the Beatles har självklart ett museum om bandet. Vi går i tre timmar och lyssnar på hur deras karriärer formades, ser på utställda instrument och uppbyggda scener från the Cavern Club; klubben de hade otroliga 292 spelningar på. Himla intressant historia, det där.

Efteråt tar vi och går runt i centrum ett tag. För att vara en sådan "liten stad" har den ett enormt centrum som är utspritt här och där. Vi hittar ett nytt milkshakeställe och köper en Oreo-Daim milkshake som är ännubättre än Oreo-Toblerone. Känns som vinnarkombinationen hittils iallafall.

Det blåser och regnar mest hela tiden så vi bestämmer oss för en tidig middag då vi inte kommer på något bättre att göra. Liverpool är säkert kul när det är sommar och sol, men nu är det ju inte det. Så kvällens aktiviteter blir att hitta kvällsöppna ställen vi kan köpa tid att sitta hos. Börjar med en kopp te på ett mysigt, hemtrevligt café innan de stänger redan klockan sju.

Går vidare till en fransk restaurang och köper ännumer tid, iform av apelsinchokladmousse och en Baileyscoffee. Baileyskaffet var riktigt gott faktiskt. Och jag som inte ens gillar kaffe.
Tillslut är klockan sen och vi tar oss tillbaka till busstationen inför nattbussen hem. Alltsomallt har vi haft en riktigt rolig resa där vi fått se nya städer; personligen föredrar jag Manchester som var mycket mysigare och mindre skabbskabbediskabbskabb än Liverpool. Är ändå nöjd med båda städerna och glad att vi for, men nog var det skönt att komma hem till vårt London igen när allt kommer kring.

Manchester

Tisdag morgon och vi sätter oss på bussen mot en av Englands städer i norr. (Backstory: jag och Elina var lediga från jobbet i en vecka och ville se nåt nytt av England, men Sofie kunde tyvärr inte följa med). 4,5 timmar senare är vi framme i Manchester! Vi letar upp vandrarhemmet vi ska bo på som har en fin fågel målad på byggnaden och vårt rum är såhär blomstrigt gulligt! Vandrarhemmet hette HattersHostel och är något jag verkligen rekommenderar ifall någon skulle vilja åka till Manchester över en natt. 21 pund/natt/person i ett dubbelrum med delat badrum som var både rent och fräscht. Liksom bra pris för det man fick.

Vi går ner till stan och strosar på, hittar milkshakestället ShakeAway som gjorde äckligt goda milkshakes i de smaker man ville ha den. Oreo+Toblerone alltså, mmm. Vi hade nog druckit hur många som helst om det inte vore för hur kall vi blev i hela kroppen; vi frös resten av dagen.

Vi fortsätter promenera runt för att se mer av staden; förbi ett Hard Rock Café och en kadedral som såg ut som en miniatyr av Westminister Abby. Hittar vintagebutiken Cow som har superfina kläder och jag överväger att köpa ett par rosa Converse men ångrar mig. Går sedan upp i en fem våningar hög affär med konstiga små independent shops men tar inga bilder på nåt förutom den färgglada trappen.

På kvällen letar vi upp Café Rouge där vi beställer in blåmusslor i vitvinssås och salmoncakes med pommes som vi delar på. Det var hur gott som helst och blåmusslorna ägde. Och jag som inte ens gillar skaldjur.

Fina kvälls-Manchester med ett upplyst litet mini-LondonEye kallat "Wheel of Manchester".

Onsdag och vi packar ihop rummet och drar ut på stan igen.

Äter hamburgare till lunch som smakar Frasse-burgare, så jädra gott och perfekt när man annars här måste välja mellan fin pub-burgare eller nåt slafs från McDonken. Går vidare på promenad och det börjar både regna och blåsa, vilket gör att vi värmer oss inne på ett litet café med varsin stor kopp varm choklad.

Går sedan och äter middag på World Buffet, tydligen en av Europas största bufféer med mat från hela världen, och båda enas om att friterad bläckfisk är det godaste på bordet och jag upptäcker att Sushi inte är så tokigt det heller. Vi smakar av allt tills vi mår illa, precis som man ska efter att ha varit på buffé, innan vi sätter oss på kvällsbussen till andra och sista stoppet på minisemestern; Liverpool.

Lördag

Nu är jag och Elina tillbaka från vår minitripp till mitten av England; fredag morgon landade bussen från Liverpool i London och vi stapplade trötta fram längs tunnelbanan hem till vårt lilla rum och kastade oss isäng. Fredagen spenderades degandes hemma för att ta igen lite av vår hyfsat sömnlösa natt på bussen. Tänkte nu idag ta tag i lite bloggande om resan, men slänger in lite bilder om gårdagen under tiden.

Började dagen med att gå till Carnaby Street för att fika med Julia som flyttat hit! Hon ska vara Au-Pair hos en familj här i drygt ett halvår, himla kul att träffas igen och catcha upp om vad som hänt.

Vi mötte sedan upp Elina och Sofie och tog bussen till Brick Lane där Julia inte varit förut. Strosade runt på några vintagebutiker och hittade "The Best of ABBA" på vinyl. Köpte varsin Halloumiwrap till middag för ynka 4 pund och kom fram till att vi måste äta på Brick Lane oftare innan vi tog tunnelbanan hem pga Londonregnet.

Om 10 timmar lämnar jag London för ett tag.

I fredags for vi till ett nytt ställe som hette Barfly, ett indieställe som skulle ha livespelningar med olika band osv. Innan vi for gjorde vi oss fina, tog massa egobilder, spelade kort (hej knekt; det gick hetsigt till kan jag säga) och åt grönsaksdip som var hur gott som helst.

Barfly itself var väl sisådär, det som var bra med stället var väl livebanden som var helt okej allihop, men de spelade inte så länge var och tillslut var det ganska tomt. Vi åkte därför hem ganska snart och råkade hoppa av bussen alldeles för tidigt (eller för sent, vi vet inte säkert), så vi fick traska runt i spöregn innan vi var hemma. London i ett nötskal va.

Idag är första sagen på min och Elinas veckolånga semester från jobbet! Och istället för att spendera hela veckan här i London kommer vi ta oss till andra ställen i UK; imorgon halv åtta går bussen till Manchester! Kommer bli kul att se nåt nytt och jag hoppas Manchester är en trevligt stad. Annars bär det fort av till Liverpool som är hållplats nummer två.