Fredag, lördag och cranberry juice.

Vad som hänt i helgen. I fredagskväll mötte jag Hanna som var i London på besök med sin syster i några dagar innan hon skulle fara till Cambridge på språkresa. Vi åt middag tillsammans (jag åt lax första gången på länge, så himla gott) och catchade upp om saker som hänt hemma, allmänt om hur det är med livet, hur London är och förväntningarna om Cambridge osv osv. Fanns mycket att snacka om så inte konstigt att vi åt middag i typ fem timmar.

Hanna, lilla bakgatan Heddon Street vid Regent Street där restaurangen låg och ett upplyst Piccadilly Circus där vi tolvsnåret när jag gick hem.

Lördag och jag jobbar dagschift; sista gången med bästa lillchefen som nu slutat på restaurangen samtidigt som två andra servitörer och därför är det bestämt att alla som vill och kan ska mötas senare på kvällen och ta "en sista drink" tillsammans. Vi går först till nån bar i Soho innan vi drar vidare och ramlar på klubben Grace där vi dansar till Michael Jackson och Spice Girls till klockan två då stället stänger. Står på gatan och bråkar halvt om vart vi ska gå eller inte ska gå näst men kommer tillslut fram till att gayklubben Heaven blir sista stoppet för kvällen, ett bra val ändå för jag hade aldrig varit där och fick nu se hur det såg ut; stort och öppet med mycket folk och hög musik. Innan bussen hem spontangår vi in på Donken som bytt till frukostmeny och får därför äta varsin hash brown istället för fries men det duger bra och vid sextiden kommer vi hem och säger hej till Sofie som ska till jobbet. Lyckad avskedskväll tycker jag!
Heaven och så Selfridges som lyste fint när jag gick hem igår efter jobbet.

Halvårsjubileum i London!

I förrgår var det ett halvår sedan vi tog våra väskor och flyttade till London; kan inte fatta att jag redan bott 6 månader i denna stad! Självklart var halvårsdagen en dag värd att firas, vilket vi gjorde genom att gå ut och äta trerätters middag på en fransk restaurang.

Jag och Sofie tog bussen till Lescter Square där vi mötte upp Elina.

Förrätt var friterad camembertost med tranbärssås samt smält blåmögelost att doppa bröd i.  gott. Jag åt sedan anka och cider medan tjejerna körde lite classy och beställde in musslor och vitt vin.

Varm chokladfondant som vi egentligen var för mätta för att äta, men vem får inte i sig choklad liksom?

Efter middagen gick Sofie hem då hon började jobbet tidigt dagen efter. Jag och Elina satt istället kvar en stund innan vi gick vidare och in på megastora M&M butiken (som av nån anledning har öppet till midnatt) där vi hittade tre M-figurer som liknade oss tre på pricken! Synd bara att Sofie inte var med och kunde visa. Klockrena angst-ögonbryn på den orangea, haha!

25:e mars - Idag har vi bott 6 månader i London!!!

Galet vad tiden gått fort! Visserligen har det ibland känts som en evighet under vissa perioder men tiden har verkligen gått fort. Tiden mellan jul och nu har verkligen bara blåst förbi fastän himlen mest varit grå hela tiden. Kan inte fatta att det finns personer hemma jag inte träffat på ett halvår nu. Känns egentligen lite konstigt såhär när man tänker på det. Men tiden går fort. Halvårsdagen i London måste iallafall självklart firas, så ikväll råder planen att gå ut och äta middag på fransk restaurang. Härlig kväll lär det bli.

Eftersom det också är våffeldagen idag startade jag och Elina dagen med brödrostsvåfflor till frukost för skojs skull. En med nutella och en med hallonsylt och så grädde. Godare än vad jag trodde faktiskt, även fast de inte ser så aptitliga ut. Men lätt värda de 8 kronorna vi la ut för dem.

More famous people..?

Idag satt tydligen ännu en kändis i vår restaurang, vid mitt bord tillochmed. Standard att kändisar sätter sig i sektionen med servitrisen som har no clue om vem denne är, haha. Fast to be fair så visste ingen annan heller egentligen riktigt vem han var, utan det var nog nåt med de tre svartklädda, riktigt grova männen som gick och satt sig vid borden runtom som gav antydan om att killen var någon speciell. Efterhand kom en av servitörerna fram till att det varit den kanadensiske rapparen Drake som beställt en massa mat för take-away så fort som möjligt. Googlade upp honom på middagsrasten (eftersom jag inte visste och fortfarande egentligen inte vet vem han är osv osv), och nog liknade killen i fråga den här Drake iallafall.

Annars har det i helgen har det inte hänt så mycket speciellt då jag varit förkyld de senaste dagarna. Såg Frozen som var jättesöt häromkvällen, och har som vanligt armbågat mig förbi idioter på Oxford Street varje dag efter jobbet. Typ det. (Men nu medans det fortfarande är nån minut kvar av 24:e mars här i London iallafall tänkte jag skicka världens största grattiskram genom cyberrymden till min sötaste systerdotter Elsa som fyllt 4. Hoppas din dag varit magisk <3).

Frozen som var hur söt som helst. Disney äger, no matter what. Och havet av idioter på Oxford Street.

Dagen i Liverpool fångad på film.

Uppföljaren till Manchester the Movie, bättre sent än aldrig.

Foto i Hyde Park

Bilderna från då vi hängde i parken förra veckan.

Happy St. Patrick's Day!

Idag är det St. Patrick's day vilket firades igår av många människor, bla. med en parad som gick från Picadilly Circus till Trafalguar Square med dansare och sånt. Jag jobbade dock under dagen så kunde inte gå och se paraden, men istället blev det spontanfirande med två arbetskamrater på kvällen då de frågade om jag ville med ut på puben och "grab a drink". Vi hängde först med varsin cider på O'Neill's som var pyntat med massor av fyrklöver på väggarna innan vi tog bussen till Camden och hamnade på en annan pub med liveband som spelade irländsk musik. Folk dansade som tokar och vi hakade på, befann mig plötsligt ett ögonblick i luften innan säkert på golvet igen och det var så udda men himla kul alltså.

Suddiga bilder på bandet och en halvuppdrucken pint Kopparberg som var jättegod.

En kort mörk liggande video på hur det såg ut och lät. Kunde inte vrida videon mvh oteknisk.

Lunch på Borough Market

Igår traskade jag iväg till Borough Market där jag mötte upp Linnea och Fannie för att äta lunch. Vi trängde oss igenom mathallen och köade till att köpa det vi ville ha, och tillslut kunde vi med vår mat klämma ner oss på en liten gräsplätt i solen bland alla andra lunchande människor och prata om allt möjligt.
Fannie och Linnea, båda au-pairer här i London. Jag åt vegetarisk halloumiburgare med potatissallad och tomatsalsa (därav tomathögen på bilden) och vi hittade svensk och dansk saltlakrits vilket var en liten glädjestund för Linnea och Fannie då engelsk lakrits bara är söt. Rolig lördag som måste göras om alltså.

Årets första pinnglass i vårsolen

Igår var det så varmt och soligt ute att vi bestämde oss för att gå och köpa glass. Med varsin Magnum satte vi oss på våra jackor i parken och njöt av solen. Kändes lite som en försmak av sommaren.

Även idag är det varmt och soligt (om än lite disigare), så det är parkhäng som gäller idag med. Lyssnar på en kompis gamla spellista med låtar man lyssnade på förr och ramlar över The Killers och Kapten Röd.

Blundar tills jag skymtar lyckan ~

Vissa mornar när man vaknar och det är sådär småkyligt ute men strålande sol kan jag få världens sug efter snö och vårväder i april; när man är ledig och kan åka ut med skotern på utflykt eller befinna sig i Hemavan och åka slalom och bo på vandrarhem för det är så himla mysigt. Ta en paus mitt på dagen och göra upp eld, äta varma mackor från mackjärnet, dricka varm choklad från termosen och njuta av solskenet. Steka pannkakor på murikkan och rulla ihop med sylt och spraygrädde, torka blöta vantar över elden och ta av sig jackan för att solen värmer så bra. Liksom bara vara. En sån dag skulle sitta bra nu.

Samtidigt längtar jag som tusan tills våren är förbi, tills värmen stannar hela dagen och utefter kvällen, tills man kan gå omkring barbent i shorts och kjol med låga converse, i t-shirt och linne och bara axlar. Ligga och sola i parken, bli solbränd, få fräknar och solblekt hår. Äta glass och bära solglasögon, äta middagar på uteserveringar med infravärme som slås på när kylan smyger sig på. Vandra på kvällen med jeansjacka och inte frysa när vi missar bussen på natten, hänga på vårt tak, äta jordgubbar och ha grillkvällar med lyxen av svensk bearneissås som inte smakar äckligt mycket vinäger. Den tiden längtar jag till.

Igår var det fint väder ute så efter frukost på taket gick jag och Elina ut i parken och fotade. Gick förbi hundar som var så söta att vi knappt kund hålla oss från att kasta oss på dem och klia dem på huvudet. Köpte varsin cupcake som såldes där vinsten gick till ett välgörenhetsevent för kvinnor som har det svårt, och hittade ett träd som blommade sådär gulligt rosa. På eftermiddagen gick vi och åt årets första utomhusserveringsmiddag på en turkisk restaurang. Meze blev det; turkisk plockmat där höjdpunkten var lammbiff och halloumi.

Rosa trädet i parken. Blommar sött som typ sockervadd och fluffiga moln.

Välgörenhetscupcakesen.

Meze och jag.

Elina och restaurangen Sofra.

Highgate Cemetary

För nån vecka sen eller två (minns ärligt talat inte när) tog vi bussen norrut för att besöka Highgate Cemetary, en gammal kyrkogård från 1800-talet som under 1900-talet förfalligt och vuxit igen men som nu under senade tid omhändertagits av nån organisation. Betalade £4 i inträde till den västra delen där bl. a. Karl Marx ligger begravd, (den östra är lite äldre och lite övervuxnare och kanske lite häftigare men den var dyrare och så skulle man behövt en guide så vi valde västra istället), och gick omkring själva bland alla gravar, delvis fascinerade och delvis fyllda av obehagskänslor då kyrkogården var smockfull av gamla gravstenar som nästan höll på att rasa ihop. Lägger in några bilder egenhändigt stulna från Elinas blogg.

You fit me better than my favourite sweater~

Lite random stuff från veckan som inte passat in i nåt inlägg. Vi knäckte ett av våra fyra guldklädda Chokladägg vi köpt inför påsken. De resterande tre kommer sparas men nu vet vi vad vi har att vänta.

Såg också coolaste Marvelhjälte-lackade lastbilen en kväll när jag gick hem.

Helgens frukostar har kännts lyxiga då de delvis bestått av jordgubbar och kiwi.

Och på jobbet har vi fått nya tröjor vi ska bära för välgörenhet vilket väl ändå är bra. Problemet är att nån idiot bara köpt in ett fåtal små storlekar så när jag fick min var fanns det bara XL storlekar kvar. Fattar inte att de låter mig jobba i ett jädra tält som det ryms tre personer i och som jag kan försvinna in i totalt.

Njuter av solen och final i mello!

I fredags mötte jag upp Matilda på stan för att fika och shoppa lite. Vi började med att irra runt ett tag i Soho på jakt efter nåt litet kafé, men gav upp och gick istället in på ett fullt Starbucks och köpte en frappe och en smoothie för takeaway. Satte av mot Trafalguar Square där vi sedan satt och pratade hur länge som helst i solskenet - ja solen är tillbaka här och nu känns det nästan som att sommaren börjar smyga sig på, sakta men säkert! Man kunde sitta utan jacka utan att frysa och det var så himla härligt. Efter ett tag upptäckte vi att oj, klockan var lite mer än vad vi trodde; inte tre utan typ fem halv sex. Istället för att gå mot Oxford Street för att shoppa gick vi därför och åt italiensksmakande middag på Strada, varsin kycklingburgare med pesto. Och så satt vi där inne och pratade tills klockan närmade sig sent och vi hade hur kul som helst.

Matilda!

Mochafrappe, fina solen och så Trafalgar Square som var fullt med folk.

Kycklingburgare med pesto, Matilda och så vitlöks- och rosmarinbrödet vi åt till förrätt som inte såg mycket ut för världen men som var huuuur gott som helst.

Lördag innebar jobb men på kvällen for jag, Sofie och Julia och såg på finalen av Melodifestivalen! Vi köpte svenska Estrella Sourcream&Onion-chips vilket var länge sen och lyckan infann sig när man öppnade påsen och doften spred sig. Fullt med folk i salen och stämningen var härlig (nästan lite som hemma i tv-soffan) och det var kul att se vilka bidrag som var med eftersom jag inte hängt med i något av de tidigare programmen. Ärligt talat var väl inget av dem särskillt klockrent men så är det väl aldrig när det gäller mello (förutom Loreen då), så det är som det ska.
Länge sedan sist vi såg på Svt1, och svenska chips! Fatta glädjen.

Kinamat och härlig promenad i vårvädret

Igår tog vi en promenad via Regent's Park till Camden och Camden Lock Market där vi köpte kinamat för knappt nåt alls; 4 pund för en stor låda att fylla med lite av allt möjligt. Svinigt gott och suget efter kinamat jag haft ett par dar stillades. Drack också 7up för första gången på evigheter.

Solen var framme och träden blommade rosa.

Sofie och Elina var klädda i somrigt blommiga klänningar. Bara jag som typ fryser i tumvantar fortfarande.

En främling tog kort på oss alla tre i parken. Gick sedan vidare längs kanalen till marknaden.

Stora lådor med kinamat! Själva Camden Lock är väl mest skräp ifall nån undrar, inget speciellt som ingen annan marknad inte har, men maten äger ju. Och Camden är ju kul att gå runt i lite sådär.

Glad fettisdag!

Fettisdag utan semlor är ju inte okej, så igår slängde jag och Sofie  ihop en deg som tillslut blev 21 semmelbullar! (Oj vad här ska ätas alltså). Idag blev det alltså egna hembakta semlor med chokladfyllning till fika (efter bananpannkakan jag åt till lunch då det också är den internationella pannkaksdagen idag)! Så himla gott alltså, och mycket godare med choklad i semlan än mandelmassa som ingen av oss gillar. Tre tjejer med bra smak här.

Glädjen över semlor.

Plockade fram vår vackra fyrkantiga bakbunke och jag fick agera trägaffel. Fina bullar blev resultatet.

Och i lördags efter att jag slutat jobbet drog vi till Camden på Purple och Cherry Cola såklart, där vi mötte upp några kompisar och dansade till mitt i natten. Fick också frågan "Where are you from?" där jag svarade "Sweden" och fick reaktionen "Jaha, är du också svensk?". Svenskar överallt här alltså.

Men du sover ju, du hör ju inte på.

Lite om som hänt i veckan. Började någon dag med att äta frukost på taket. Åt också min första semla i veckan, inte vacker men himla god. Råkade också dränka den lite halft i florsocker hehe. Men vad gör det. För nån dag sedan lagade vi enchiladas för att inte laga tacos, så jädra gott! Typ det vi lagat i tortillabröd är det bästa alltså; enchiladas och quesadillas, mm.

Har dessutom snöat in på denna låt av The Beatles. Gulliga de ser ut alltså.