Man fyller 20 bara en gång i livet så låt oss fira tillbaka i London

14:e maj, torsdag eftermiddag och jag sitter på flyget tillbaka mot London, mitt andra hem, för att spendera helgen hos min finaste Sofie. Stiger av tuben i Acton Town runt halv nio och möter denna vackra människa med glädjen bubblandes i kroppen och det känns så udda att vara tillbaka i staden igen för det känns som att jag aldrig varit borta och vänstertrafiken känns helt självklar och älgen i mig som utgör trafikfaror kommer fram som den bara gör på Londons gator. Ingen av oss har ätit middag så vi stannar på en liten pizzeria a la hipster för att äta och berätta exakt allt som hänt sedan vi sågs sist innan vi promnerar hem till Sofies lilla rum som är fint pyntat med fairylights i alla hörn och kanter. 


Fredag spenderas på Oxford Street (aka gatan av hat) för shopping och jag blir förvånad över hur trång gatan är för jag minns den inte alls som så liten men förutom det så är allt sig likt, till och med kokosvattenståndet ser ut som det alltid gjort. Betar av favvobutikerna och leker i en fotoautomat på Urban Outfitters och hälsar tillochmed på gamla jobbet som faktiskt känner igen mig, Chefen lika stressad som vanligt. 


På kvällen tar vi tuben till Camden för att möta upp Sofies kille Chris och äta tidig födelsedagsmiddag på Simply Fish. Delar på calamari och nån konstig men god lax till förrätt innan grillad lax till varmrätt. 


Lördagmorgon och jag fyller 20!! Vaknar upp till paket på sängen från Sofie, alla vackert inslagna med fina utrivna sidor från någon av Londons alla gatutidningar. Får ett halsband, smink, champagnetryfflar, ett dryckesspel och låtsastatueringar. Älskar låtsastatueringar för det är så jäkla roligt. 


Sofie hoppar i duschen och jag promenerar till Morrisson's för att handla innan födelsedagspicknick i parken som förra året. Bubbel och bär, choklad, glass och Smirnoff Slushiesar. Ah man fyller ju bara 20 en gång. 


Prövar på Pop Tarts för första gången efter att ha pratat om att pröva dem i typ ett år. Underliga kex man rostar så de blir varma och kladdiga i mitten. Helt klart godkända och jag gillar mina solglasögon. 

Tar tuben till Chalk Farm och vandrar mot Primerose Hill, förbi Lemonia som jag och pappsen lunchade på för nästan exakt ett år sedan. Primerose Hill är vackert grönt och fullt av folk när vi kommer fram. 


Hittar en fin liten fläck att slå oss ner på bland alla som glassar i solen. Sofie är snygg i långklänning.


Önskedrömmen att poppa en flaska Moscato D'Asti (aka det bästa dessertvinet någonsin - sött och härligt bubbligt) där i solen spricker då Morrisson's utbud av bubbel är sisådär. En flaska Asti får duga som substitut och den duger bra, poppar fint och är sött och bubbligt till färska jordgubbar, hallon och vindruvor. 


Bästa videon på när jag spräcker flaskan. Får applåder av gruppen som sitter ovanför oss och sen blåser såpbubblor över vår bubbelpicnick. Bubblor överallt, i glasen, i luften, i själen osv osv. 


Efter parken går vi på Morrisson's igen och handlar tårtingredienser för ingen födelsedag utan tårta! Besöker kundtoaletten och tar toalettselfies i spegeln för sånt är kul. 


Och efter Morrisson's beger vi oss hem till Oliver, Nick, Tom och Chris. Boysen i norr med de konstiga hemmafesterna men som gav roliga minnen. 


Alltid lika udda att stiga in i deras place och höra musiken som ingen annan förutom typ jag lyssnar på spelas på höv volym - märkte i somras att jag hittat en till som också lyssnar på vissa av de små banden ingen annan lyssnar på och det är jätteroligt. De är gulliga och ger mig en flaska rosé födelsedagspresent innan vi går en husesyn för killarna har flyttat sedan jag hängde hos dem sist. Jag och Sofie går sen till köket för att montera ihop en tårta av köpt sockerkaka, vaniljkräm, hallonsylt, hallon och grädde. 


Och den blir jättefin!! Sprayar slut på spraygrädden som räcker precis till att täcka hela tårtan och dekorerar sen med jorgubbar, M&M's och tårtljus. Så himla fin tårta alltså och jag blåser ut ljusen och önskar mig något. 


Och dör sedan av skratt för tårtan håller inte länge alls utan börjar ramla isär efter några minuter och tillslut är den bara ett enda stort kladdigt kaos. Jordgubbarna trillar av en efter en och landar med ett gräddsplatt ner på golvet och vi skrattar högre och högre för varje jordgubbe och jag kan knappt stå tillsut. Öppnar min födelsedagspresent och dricker sedan Kopparberg Hallon för Hallon hade vi inte provat och Kopparberg i mitt <3
Vid elva tar vi tuben till Tottenham Crt Rd för att gå på en källarklubb jag inte minns namnet på men någon har spytt där så det luktar fördjävligt och jag säger att här kommer jag inte fira min födelsedag, nu drar vi. Jagar bussen tillbaka till Camden som vi av någon dum anlendning lämnat för Camden äger och hamnar på Underworld där vi dansar till Nirvana och Blur osv osv resten av natten innan vi går hem.
 
Dagen efter fortsätter i Camden lite skabbigare med samma outfit yesssss för nej jag kanske inte är fräshast men så är det när man lägger sig fyra på nåns soffa och upp elva men man bara tagit med sig tröja och svarta jeans till ombyte och det är varmt ute och man vill luncha på marknaden i solen medan alla andra sover. Köper en LP av Fleetwood Mac att ha på väggen hemma och möter sedan upp Chris och Sofie som tillslut vaknat till liv och köper glass - salt caramel och kokos - nästan som glassen jag åt i Frankrike året innan med Anna när jag hälsade på henne i Lyon. Nästan, fast lite mindre och inte riktigt lika god men helt klart godkänd. 


Vandrar tillbaka till Primrose Hill för att det är mitt favoritställe i London att bara hänga på och det är hyfsat soligt ute så vart gör sig glass och frappuchinos från Starbuck's bättre om inte Primrose Hill??


Går tillbaka till Camden på eftermiddagen och möter upp Elina jag inte träffat sedan hon fikade hos mig i januari och hon har klippt sig sedan sist och är fin i sin nya frisyr. Vi drinkar Margaritas och Mojjitos och äter onyttigt amerikanskt på The Diner i form av ribs och chickenwings med sweet potato fries och pratar om exakt allt som händer i livet. Vandrar sedan vidare till The Lock Tavern där vi möter upp Jerôme och slår oss ner på taket med spiced rum and coke, öl och en kiwicider som jag tror jag drack den där gången i september då "ta en cider" inte alls blev "bara en cider" utan en hel fullfjädrad utekväll istället. 


Måndag och sista dagen i min kära stad och vi tar oss in till centrum för att handla en kavaj, spontanköpa en flaska gin med flädersmak och sen luncha svamppasta på Jamie's Italian. Sista selfien när vi vandrar över Lecster Square mot Picadelly Circus där jag ska ta tuben tillbaka för att hämta väskan och sedan ta mig ut till Heathrow och det är inte föränn nu det börjar värka lite i hjärtat av minnena som dyker upp av dessa platser och tanken att jag måste lämna allt igen. Men minnen är minnen och de gör sig bäst orörda så jag säger farväl till Sofie och åker sedan till Heathrow för att vänta på mitt plan till Köpenhamn som är försenat. 


Och förseningen gör att jag missar anslutningsflyget till Stockholm och anslutningsflyget till Umeå därifrån så blir fast i Köpenhamn och får hotell med middag som kompensation. Råkar smygfota en kille i reflektionen av glaset då jag åker metro till hotellet och fastän hotell är mys är jag rätt less tillslut ändå. Stiger upp kvart i fem dagen därpå för att hinna till flyget 06.15 och metrons tidtavla är jädrigt specifik med halvminutrar och allt. Hemma i Umeå igen halv tio för att racea till frisören och fäga utväxten. Usch vad ful den är. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback