I Budapest kostar ingenting någonting.

Två helger efter kräftskivan bar det av mot Budapest på personalresa. Kom fram mitt på dagen och smälte bort i värmen och jag tror att alla i hemlighet hatade den en timme långa sightseeingturen med bussen till hotellet som förvisso var intressant men plågsam. Kom tillslut fram till hotellet och dumpade våra saker, fräschade till oss och gick för att hitta en uteservring där vi köpte öl på tapp och cider med sugrör för inga pengar.

På kvällen blev det middag på en latinoinspirerad restaurang. Helt okej kväll med öl och salsadansande kvinnor och en trevlig promenad tillbaka till hotellet. Alla var som trötta av flygresa och värme att man pallade inte stanna uppe så länge.

Fredagen var det konferens från morgon till eftermiddag. Typish fyra var den över och man fick en ledig stund innan gemensam middag, så vi tog en promenad till saluhallen som vår guide pratat om. Gick först fel och hamnade på Budapests stora tågstation, så fick vända och traska tillbaka förbi massa smågator tills vi slutligen hittade saluhallen som var en fin gammal tågstastion, full med mat och pryttlar att kolla på.

Gick tillbaka till hotellrummet för att fixa oss innan fancy middag på New York Café, så passade på att bära långklänning och klackar och jag var så sjukt nöjd över håret som fått den PERFEKTA ljuslila nyansen.

Middag blev kycklingsoppa till förrätt, fishcakes med sallad till varmrätt och äppelpaj till dessert, med olika viner till de olika rätterna. Sjukt trevlig middag och jättefin dukning.

Efteråt bytte vi om och gick ut för att hitta åt något trevligt ställe. Hamnade med några få på en ruinbar som var schysst men olidigt varm på övervåningen där vi såklart hängde, därav det osmickrande svettglanset i pannan. Lämnade baren efter nån timme och vandrade vidare, vandrade vilse, stötte på några vi kände som gick åt ett annat håll, hittade en tom rockbar som vi dissade men tillslut kom vi in på ett klubbliknande ställe som visade sig vara en labyrint för när vi tappade bort hälften av gänget så tog vi oss inte ut när vi väl bestämde oss för att gå. Tog typ en kvart av innan vi hittade dörren som ledde ut och vi kunde börja traska hemåt med paus för nattamat och nattadrink.

Dagen efter börjades med promenad förbi söta ställen som dessa utan att stanna, dumt nog.

Och efteråt blev det busstur upp på ett berg för att se utsikten över Budapest som var jättefin, innan vi åkte till ett thermalbad för att bada i pooler med mineralrikt vatten som skulle få en att känna sig "pånyttfödd". Kände mig inte alls pånyttfödd utan snarare rädd för att bli sjuk då vattnet knappast kan ha varit särskilt hygieniskt.

Middagen var denna kväll på medeltidsrestaurangen Sir Lancelot som var prytt med väggmålningar och rustningar och en stackars pojke som stod utanför i rustning som måste kokat sönder i den plåtburken med tanke på värmen. Fick varsitt stop med öl till förrätten som var soppa i brödskål. Skumt men gott.

Dukat med sked, kniv och servett som inte alls var servett utan en haklapp som var väl behövlig då varmrätten var ett stort fat med köttstycken per 6 personer  som man skulle hugga med kniven och äta med händerna. Bästa maten på hela resan och roligt med middagsunderhållning i form av teater och eldkonster. Råkade också starta världens diskussion om ordet gnäga som tydligen alla tyckte lät helt efterblivet. Hur skulle jag kunna veta att ingen annan säger att man gnäger på en majskolv? Att gnaga gör ju råttor liksom.

Efter middagen begav sig folk tilbaka till hotellet men då det var sista kvällen i Budapest kände vi att vi kan ju fasen inte bara lägga oss och sova. Letade därför rätt på ingången till en Skybar som vi sett en skylt till under dagen, knallade sex trappor upp och fick bästa platserna på högsta punkten. Skramlade ihop våra sista ungerska forinter som räckte till varsin cider och satt sedan i nån timme eller två och hade det bäst.